megvalosult2018

Iskolánk 24 tanulója idén Szlovákiába kirándult, ahol a HATÁRTALANUL! pályázattal a Felvidék várait, kastélyait fedezhettük fel. Léván láttuk a Barsi múzeumot, Selmecbányán a gyönyörű óvárost és a bánya múzeumot, Körmöcbányán az érem múzeumot. Rimaszombaton lehetőségünk volt a Tompa Mihály iskolában megismerni a szlovákiai magyar iskola történetét és jelenét. Az UNESCO Világörökségi Listáján szerepelő Dobsinai jégbarlang is csodálatos élmény volt. Betléren az Andrássy vadászkastélyban egy nagyszerű vezetésen vettünk részt.

------------------------------------------------------------------- ÚTLEÍRÁS -------------------------------------------------------------------

Középkori séta Felvidéken, nagyjaink nyomában

A Pilisborosjenői Német Nemzetiségi Általános és Alapfokú Művészeti Iskola 7. osztályos tanulóival a HATÁRTALANUL! program keretében 2018. június 06 – június 8. között jártunk Szlovákiában.

Utazásunk előkészítése:

A HATÁRTALANUL pályázat megismerésekor a diákokkal megbeszéltük, hogy részt vegyünk-e a pályázaton és közösen választottunk úti célt.

A pályázat megírásában nagy segítségünkre volt a Talabor nevű utazás szervező cég.

Pályázatunk címe „Történelmi és irodalmi emlékek felfedezése Felvidéken”.

Utazásunk leírása:

Utazásunkat Csúsz Balázs kísérte. Nagy átéléssel, érdekesen és teljes szívét beleadva mesélt nekünk a felvidék történelméről, híres embereiről, régi legendákról.

1. nap:

Az iskola elől 7 órakor indultunk. Léván találkoztunk az idegenvezetőnkkel és ott megnéztük a Dobó kastélyt és a Barsi Múzeumot, ami a Lévai várnál van. A múzeum Nécsey József verebélyi postamesternek köszönhetően jött létre 1927-ben.

A vár felújított részében lévő állandó kiállításon megismertük a vár történetét, láttunk egy gyönyörűen berendezett patikát a XIX századból és egy fotó kiállítást a 68 augusztusáról és a régióra jellemző népviseletbe öltöztetett bábukat.

Innen a Selmecbányai Szabadtéri Bányászati Múzeumba utaztunk tovább. A festői tájban fekvő múzeum nagy élmény volt a gyerekeknek. Itt először az egykori kápolna épületében hallgattunk meg egy előadást Selmecbánya történelméről majd egy kis filmet láttunk.

A bányászatról szóló filmben sok mindent megtudtunk az ezüst és az arany bányászatról. Láttunk még geológiai kiállítást és bányászati gépeket. A gyerekek beöltözhettek sisakba és köpenybe, amely a bányászok viselete.

Innen Körmöcbányára mentünk, ahol megnéztük a várnegyedet, a gótikus Szent Katalin templomot, a már majdnem 700 éve működő pénzverdét és az éremmúzeumot. Itt megismerkedtünk a pénz érmék történetével az ókortól egészen napjainkig. Végül sétáltunk a városban. Érdekes volt, hogy sok régi magyar papírpénzt és érmét is találtunk a kiállított tárgyak között.

Selmecbányára 6 óra után értünk vissza. A patinás Monarchia nevű étteremben finom vacsorát kapunk. A szobáink elfoglalása után elindultunk egy sétára belvárosába.

Selmecbánya az egykori Magyar Királyság egyik legjelentősebb bányavárosa volt.

Csupa meredek utcácskán sétáltunk fel és le. Megnéztük az Óvárat, a Szent Katalin- templomot, a főteret, az evangélikus líceumot, ahol Petőfi is tanult, a városházát. Este fél 10-kor értünk vissza a szállásunkra.

2. nap:

Reggeli után Gács felújított várkastélyánál álltunk meg. A Hotel Galicia Nueva 4 csillagos szálloda üzemel a gyönyörű kastély épületében. A földszinten lévő festményeken a várkastély történetében szerepet játszó személyek portréját néztük meg. A parkban csodás növényekben gyönyörködhettünk.

Innen a Fülek Várához utaztunk tovább. Csoportunk egy nagyon jó vezetőt kapott sok érdekességet megtudtunk a vár történetéről és sok apró finomságra felhívta a figyelmünket a kiállított tárgyakról. A Bebek-bástya 5. szintjén most egy időszaki kiállítás volt a „Gésák és szamurájok” címmel. A felső várban megnéztük a palota maradványait és az őrtornyot.

A nemrégen megnyitott földalatti óvóhelyen megnéztük a holokauszt áldozatainak emléktábláját.

Következő megállónk Ostyán volt ahol megnéztük a reneszánsz kastély eléggé leromlott épületét.

Továbbutaztunk Rimaszombatra, itt él idegenvezetőnk is, aki tényleg a legapróbb részleteket is tudta az épületekről, szobrokról és a város híres szülötteiről.

Először a Fő tér templomaival, házaival és szobraival ismerkedhettünk meg.

Hallottunk Hatvani Istvánról az „ördöngös” professzorról, Ferenczy Istvánról a XIX. század kiemelkedő magyar szobrászáról, láttuk Blaha Lujza mellszobrát, amely Bory Jenő alkotása.

Láttuk az Egyesült Protestáns Gimnáziumot, ahol Mikszáth Kálmán is tanult, a naplókban még „Mixadt” néven szerepelt és a Huszt házat, ahol Petőfi Sándor szállt meg. Innen egy kis fagylaltozás után a Tompa Mihály térre mentünk.

Itt található a Gömör-Kishonti Múzeum, régészeti, történelmi, néprajzi, helytörténeti, egyiptomi, céhipari gyűjteménye van. A tér közepén áll Tompa Mihály impozáns szobra, amelyet Holló Barnabás készített. A szobornál közösen felolvastuk a költő „A gólyához” című versét, majd elhelyeztük az emlékezés virágait.

Innen továbbsétáltunk a Tompa Mihály alapiskolához, ahol sokat megtudtunk az iskola történetéről, jelenlegi oktatási rendszerről.

Útban Várhosszúrétre a szállásunkra megálltunk Sajógömörön, ahol megnéztük Mátyás király egész alakos szobrát és Cinka Panna mellszobrát.

Rozsnyó mellett, Krasznahorka vára alatt volt a szállásunk. Itt nagyon kedvesen, segítőkészen fogadtak bennünket és minden segítséget megkaptunk az egyik beteg diákunk ápolásához.

3. nap:

Már kicsit fáradtan, de lelkesen indultunk a Szlovákiai Paradicsomban található Dobsinai jégbarlanghoz. Az út is nagyon izgalmas volt a sok szerpentinnel. A busz parkolótól egy fél órás sétával jutottunk fel a barlang bejáratához. A barlangot 1870-ben E. Ruffini bányamérnök fedezte fel és egy évvel később a nyilvánosság számára is elérhetővé tették. A múltban a barlangban nyári korcsolyázást is szerveztek.

Hosszúságával és mélységével a legnagyobb jégbarlangok közé tartozik Európában. Az UNESCO Világörökségi Listáján szerepel. A barlang alsó részben a hideg levegő megmarad, és még nyáron sem melegszik fagypont határa fölé.

A parkolónál lévő büfében kipróbáltunk helyi specialitásokat így haluškyt és  chliebčanka-t ettünk.

Következő állomásunk Betlér, ahol az Andrássy vadászkastélyt kerestük fel. A vezetés 15 órakor kezdődött, addig a parkban csörgedező patak partján pihentünk.

Idegen vezetőnk színesen, lebilincselően mesélt a kastély lakóiról, a vadászatokról, a korabeli szokásokról. A díszes bútorokkal, sok festménnyel és vadásztrófeákkal berendezett termek mellett, a könyvtár volt a kiállítás egyik legfigyelemreméltóbb része.A könyvtárat 1790-ben Andrássy Leopold alapította és több mint 14 ezer kötetből állt. A kastély 19. századvégi külseje kisebb módosításokkal mind a mai napig megmaradt. 1945 -ig a kastély az Andrássy család betléri ágáé volt. A második világháború után államosították, ám eredeti berendezése megmaradt.

Délután 5 körül indultunk haza.

Az utunk folyamán végig mind az időjárással, mind a forgalommal nagy szerencsénk volt. A buszsofőrök, Varga Attila és Cséri Zsolt kiválóan vezettek, kedvesek és türelmesek voltak a gyerekekkel. Köszönjük nekik is ezt a szép utat!