A pilisborosjenői
Német Nemzetiségi Általános és
Alapfokú Művészeti Iskola
Minőségirányítási programja
2011
Intézmény neve: Német Nemzetiségi Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
OM azonosító: 032457
Készítette: Dienes Dóra, Iván Gábor és Gyetvai Ágota
Alkalmazotti közösség jóváhagyásának dátuma: 2011. október 17.
Fenntartóhoz történt benyújtás dátuma: 2011. október 28.
Kisebbségi önkormányzat egyetértés dátuma: 2011. október 19.
Tervezett felülvizsgálat dátuma: 2015.
1. Intézményi minőségpolitika
1.1. Helyzetelemzés
Iskolánk a Német Nemzetiségi Általános és Alapfokú Művészeti Iskola ismérvei közül kiemelkedik a német nemzetiségi nyelv tanítása, hiszen a községben sváb nemzetiség él, akik támogatták a nemzetiségi nyelv oktatásának bevezetését. A kiadott nemzetiségi irányelvek alapján tanulóink heti öt órában tanulják a német nyelvet. A német nyelv oktatása mellett fontosnak tarjuk, hogy a tanulók megismerkedjenek a magyarországi németek múltjával, Pilisborosjenő helytörténetével, néprajzával.
Mint nemzetiségi iskola, az oktatás során törekszünk arra, hogy tanulóinkban kialakuljon a nemzetiségi identitástudat, s kialakuljon bennük egy reális nemzetkép, kisebbségkép.
Iskolánkban számítástechnika tanítása folyik a 4. évfolyamtól.
Az alsó tagozaton a testnevelés tantárgyon belül a néptánc segíti a gyerekek mozgásfejlesztését.
Arculatunk másik vonatkozása az alapfokú zenei képzés, melynek bevezetése a 2003-2004-es tanévben került bevezetésre.
Iskolánk a kisiskolák közé tartozik, így érvényesülhetnek azok a pedagógiai elvek, elképzelések, melyek feltételezik a kis létszámot, a családias jelleget. A tantestület igyekszik mindezeket oktató-nevelő munkája során maximálisan kihasználni.
Alapvető törekvésünk állni a versenyt a főváros kínálta lehetőségekkel, helyben biztosítania színvonalas oktatást, hogy a gyerekek minél később kényszerüljenek bejárásra, ugyanakkor felkészteni őket arra, hogy sikeresen folytathassák tanulmányaikat Budapest széleskörű választást biztosító középiskoláiban.
A Német Nemzetiségi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola feladatainak hatékony, törvényes és szakszerű végrehajtásának folyamatos javítása, fejlesztése céljából határozza meg minőségpolitikáját. A minőségpolitika végrehajtása érdekében minőségfejlesztési rendszert épít ki és működtet. A minőségpolitikát és minőségfejlesztési rendszert a közoktatási intézmény minőségirányítási programjában határozza meg. Az intézményi programot egy team az igazgató vezetésével készíti el, és az alkalmazotti közösség fogadja el. Az intézményi minőségirányítási program a fenntartó jóváhagyásával válik érvényessé.
Az alapító okirat meghatározza az iskolában ellátandó tevékenységi köröket. Intézményünk tevékenységét az alábbi, Pedagógiai Programunkban megfogalmazott alapelvek határozzák meg:
1. Intézményünk minden polgár számára nyitott.
2. A 8 évfolyamos általános iskola felkészít a továbbtanulásra.
3. Az intézmény minden szintjén érvényesül a demokrácia.
4. Esélyegyenlőség elve.
5. A közösség formálása az egyén személyiségének tiszteletben tartásával, alakításával.
6. Értékközvetítés, értékmegőrzés elve.
7. Egészséges életmódra nevelés elve.
Alapelveinkhez kapcsolódó céljainkat, céljaink sikerkritériumait, céljainkból következő feladatainkat Pedagógiai Programunk és Helyi Tantervünk tartalmazzák
Intézményünk az alábbi feladatok, célok megvalósulását szeretné folyamatosan biztosítani:
- Olyan intézményt, ahol a gyerekek jól érzik magukat.
- Ahol a népi hagyományok értékeit megőrizve és a manuális tevékenységek lehetőségeinek biztosításával a gyerekek képességeit sokoldalúan fejlesztjük.
- Ahol olyan felnőttek dolgoznak, akik tiszteletben tartják a gyermekek személyiségét, nyugodt és biztonságos légkört biztosítanak.
- Ahol a szakmai felkészültség és az elhivatottság a meghatározó.
- Ahol érték az esztétikus környezet megteremtése.
- Ahol oldott légkörben, közösen gondolkodva, egymást tiszteletben tartva és együttműködve dolgozik az intézmény alkalmazotti köre.
Az aktuális felmérések után, minden év végén megfogalmazzuk feladatainkat, meghatározzuk a határidőket, felelősöket. Ezeket az éves munkaterv és az összesítő intézményi önértékelés tartalmazza.
1.2. Azon tevékenységek megfogalmazása, amelyeket az intézmény a fentiek teljesítése érdekében kíván tenni
(az ÖMIP alapján, illetve az intézményi sajátosságok alapján.)
Az általános iskolai nevelés célja a műveltséget megalapozó nevelés, oktatás, ahol a tanuló elsajátítja a társadalmi beilleszkedés normáit, felkészül a képességének és tehetségének megfelelő továbbtanulásra, pályaválasztásra.
Elvárások |
Feladatok |
Intézményünkben ellátott feladatok, sikerkritériumok |
1. Intézményi minőségirányítási program működtetése |
1.1. Az IMIP átdolgozása, elvárásainak megfelelés. 1.2.Tudatos tervezés, értékelés, javítás, új célok megfogalmazása. 1.3. Fejlesztési terv készítése. 1.4. Partneri elégedettség mérése. |
Felülbírálása 4 évenként az Önkormányzati Minőségirányítási Program irányelveinek figyelembevételével. Feladatok:
Felelős: igazgató, team Határidő: folyamatos
Eredmény: működik az iskola minőségfejlesztési rendszere. |
2. Az iskola alapító okiratában meghatározott feladatok szabályszerű ellátása |
2.1. Jogszabályok naprakész ismeretre 2.2. Szakmai követelmények naprakész ismerete. |
Felelős: igazgató határidő: folyamatos
Eredmény: a külső ellenőrzés nem állapít meg szabálytalanságokat. |
3. A kiemelt nevelési és oktatási célok megvalósulása, tartalmi fejlesztés |
3.1. A szülők nyilvánossága szembesüljön az iskola nevelési elveivel, szokásaival. 3.2. A pedagógusok módszertani megújulása segítse a képességfejlesztést, differenciálást. |
Felelős: munkaközösség vezetők, osztályfőnökök, igazgató
Eredmény: megfelelés a tantárgyi követelményeknek. |
4. A helyi pedagógiai program megvalósítása, amely a lakossági igényeket tükrözi. |
4.1. Német nemzetiségi nyelv oktatása, hagyományőrzése, toleranciára nevelés, a kulturális értékek őrzése.
4.2.Egészséges életmód, környezet védelme. |
Felelős: német munkaközösség Határidő: folyamatos
Felelős: szaktanárok, osztályfőnökök, tanárok Határidő: folyamatos
Felelősök: tanítók, testnevelő Határidő: folyamatos
Eredmény: tudásszint növekedése |
5. Kommunikációs alapkészségek, értelmi és szociális fejlesztés |
5.1.Tanulási szokások vizsgálata |
Felelős: igazgató Határidő: folyamatos
Eredmény: a továbbtanuláshoz szükséges készségek megfelelő szintű alkalmazása
|
6. Kooperatív, együttműködő magatartás megvalósítása |
6.1. A problémák közös megbeszélése, példamutatás, konfliktuskezelés |
Felelős: igazgató, igazgató helyettes, gyermekvédelmi felelős Határidő: folyamatos
Eredmény: közösségi normák betartása |
7. Tehetséges tanulókkal való foglalkozás, a hátrányos helyzetűek felzárkóztatása. |
7.1.. Olyan szakkörök működtetése, amelyek segítik a továbbtanulást. 7.2. Olyan fejlesztő foglalkozások, korrepetálások, felkészítő foglalkozások megtartása, melyek a felzárkóztatást szolgálják. 7.3. Pályaválasztási, továbbtanulási tanácsadás |
Felelős: igazgató, szaktanárok, fejlesztő pedagógus
Felelős: gyermekvédelmi felelős Határidő: szeptember 15.
Felelős: gyermekvédelmi felelős, osztályfőnökök Határidő: folyamatos
Felelős: logopédus, fejlesztő pedagógus Határidő: szeptember 20.
Felelős: igazgató, osztályfőnökökHatáridő: folyamatos
Eredmény: versenyeken való részvétel növelése, eredményes szereplés, sikeres továbbtanulás Esélyegyenlőség |
8. Az értékeket hordozó intézményi hagyományok, helyi sajátosságok továbbvitele, a község kulturális életében való részvétel, a nemzeti értékek megbecsülése. |
8.1. Az iskolai munkatervben megfogalmazott hagyományok továbbvitele, ápolása. 8.2. Műsorok megrendezése 8.3. Aktív részvétel a közösségi megmozdulásokon, ünnepségeken. |
Felelős: igazgató, igazgató helyettes Határidő: folyamatos
Eredmény: az iskolai hagyományok ápolása, közösségi értékek megbecsülése |
9. Tantárgyi mérés, értékelés, kompetenciamérés |
91. . Alapképességek mérése a 4. év végén. 9.2. Bemeneti mérés az 5. évfolyamon. 9.3. Kimeneti mérés a 8. osztályban. |
Felelős: osztályfőnökök, munkaközösség vezető Határidő: (adatok elemzésével május 30.)
Felelős: osztályfőnök, szaktanárok Határidő: május vége
Felelős: szaktanárok, osztályfőnökök
Eredmény: az eredmények javulnak |
10. Humánerőforrás tervezés, beiskolázási, továbbképzési program |
10.1 Módszertani megújulás 10.2. Továbbképzési lehetőségek nyomon követése 10.3. Házon belüli továbbképzések
|
Felelős: igazgatóhelyettes Határidő: március 15.
Eredmény: jogszabályi megfelelés, meglévő specialitások továbbvitele. |
11. Egésznapos nevelés |
11.1. Délutáni elfoglaltságok biztosítása |
Felelős: igazgató Határidő: folyamatos
Eredmény: Nincs csellengő gyermek, a tanórákra biztosított a felkészülés. |
12. A szülői, fenntartói igények biztosítása |
12.1. Törvényes és gazdaságos működés. 12.2. Osztály – és csoportlétszámok alakulása a hatékonyság figyelembevételével. 12.3. Adatelemzés, felülvizsgálat. 12.4. Szülői értekezleteken, személyes beszélgetéseken, fogadóórákon információkérés az intézmény működésével kapcsolatban. |
Felelős: igazgatóHatáridő: szeptember 1.
Felelős: igazgatóHatáridő: szeptember 1. Kapcsolattartás szülőkkel:
Felelős: osztályfőnök Időpontok: szeptember, február, május
Felelős: osztályfőnökök, szaktanárok Határidő: hó első hétfője
Felelős: igazgatóHatáridő: eseti elbírálás · Nyílt órák megtartása évenként, szülői igényeknek megfelelőenFelelős: szaktanárok Határidő. október vége
Felelős: TeamHatáridő: május vége II. Kapcsolat az intézményekkel:
Felelős: igazgató, munkaközösség vezetők Határidő: folyamatos III. Kapcsolat a fenntartóval és az Önkormányzati ágazatok kapcsolódása az iskolához: Kapcsolat a Német Kisebbségi Önkormányzattal Gyermek és Ifjúságvédelem : – Családsegítő Szolgálat - Humán Bizottság - Nevelési Tanácsadó
Felelős: gyermekvédelmi felelős, pszichológus, osztályfőnök Határidő: folyamatos Szociálpolitika:
Felelős: igazgató, szaktanárok Határidő: folyamatos Közművelődés:
Felelős: szaktanárok, osztályfőnökök Határidő: éves eseménynaptár szerint Egészségügy:
Felelős: osztályfőnökök Határidő: kiadott időpontoknak megfelelően Sport:
Felelős: testnevelő, osztályfőnökök Határidő: folyamatos Egyházak:
Kapcsolat az Szülői munkaközösséggel:
Felelős: igazgató, osztályfőnökök Határidő: folyamatos
Diákönkormányzat működtetése:
Felelős: DÖK-ot segítő pedagógus Határidő: folyamatos Drogfogyasztás ellen tett intézkedések, prevenció:
Felelős: osztályfőnökök, szaktanárok Határidő: folyamatos
Eredmény: partneri elégedettség |
13. A korosztályt fenyegető társadalmi és egyéb veszélyek prevenciója |
13.1.Tanterv 13.2. Tanmenetek 13.3. Óratervek
|
Felelős: igazgató Határidő: folyamatos
Eredmény: megelőzés pedagógiai eszközökkel |
Alapfokú művészeti oktatás
Az alapfokú művészeti oktatás célja, hogy sajátos eszközeivel, hangszeres oktatással járuljon hozzá az érzelmi, esztétikai kiterjedéshez. Az általános feladatok megegyeznek az általános iskolára vonatkozó feladatokkal, hiszen egy intézményről van szó.
Elvárások |
Feladatok |
Intézményünkben ellátott feladatok, sikerkritériumok |
1. A pedagógiai program jogszabályok szerinti megvalósítása |
1.1. Tudatos szervezés, a képzés feltételeinek biztosítása 1.2.. Az életkori sajátosságoknak megfelelően fejlődjenek a beiratkozott tanulók zenei képességei és ezáltal járuljon hozzá az érett, kreatív személyiség alakításához. 1.3. Állandó egyeztetés az általános iskola munkarendjével, terembeosztásával, annak pedagógiai programjában való esetleges részvétel
|
Felelős: zenetanárok Határidő. folyamatos
Eredmény: Zeneszerető gyermekek |
2. A művészeti oktatás feltételeinek biztosítása a humánerőforrás oldaláról |
2.1. Jól képzett, lehetőség szerint folyamatos előadó művészeti tevékenységet is folytató szaktanárok alkalmazása |
Felelős: tagozatvezető, igazgató Határidő. folyamatos Eredmény: eredményes oktatás
|
3. Tanszakok eszközeinek biztosítása |
3.1. Folyamatos karbantartás, fejlesztés: zongorajavítás hangolás, vonós és pengetős hangszerek húrozása, vonószőrözés, fúvósok nád és hangszerolaj utánpótlása, ütőhangszerek bőrözése, ütők cseréje, állványok javítása, új hangszerek, kották, kottaállványok beszerzése |
Felelős. szaktanárok, tanszakvezető, igazgató Határidő: folyamatos Eredmény: a hangszerek biztosítása a növendékek számára |
4. Tehetséggondozás |
4.1. Differenciált fejlesztés, kamaracsoportban való játék, hivatásos hangversenyek látogatása |
Felelős: tagozatvezető, igazgató Határidő: folyamatos
Eredmény: több „B tagozatos növendék |
5. A község társadalmi, kulturális életébe való aktív részvéte |
5.1. Hangversenyek, növendéki koncertek, ünnepélyeken való részvétel |
Felelős. tagozatvezető, igazgató Határidő: folyamatos Eredmény: a település lakói megismerik a zeneoktatás minőségét |
6. Pályaorientáció |
6.1. A tehetséges növendékekkel külön foglalkozás, együttműködés az általános iskolával, a zenei pályára készülő növendék szerepeltetése zenei versenyeken, koncerteken, lehetőség szerint hivatásos zenészekkel /pl. tanári együttes/ közös fellépés biztosítása
|
Felelős: tagozatvezető, igazgató Határidő. folyamatos Eredmény: Konzervatóriumban továbbtanulók |
7. Törvényes, gazdaságos működés |
7.1. Dokumentáció szabályos használata. 7.2. Belső ellenőrzés |
Felelős: tagozatvezető, igazgató Határidő: folyamatos Eredmény: az ellenőrzések eredménye pozitív. |
2. Intézményi minőségirányítási rendszer
Intézményi minőségpolitikai nyilatkozat
A Német Nemzetiségi Általános és Alapfokú Művészeti Iskola minden pedagógusa és segítő alkalmazottja közös összefogással arra törekszik, hogy az intézmény partnerközpontú szemléletét erősítse, korrekt együttműködést alakítva ki partnereivel, minden érdekelt fél megelégedésére.
Arra törekszünk, hogy a környék iskolái között kivívott helyünket, hírnevünket öregbítsük, és a megszerzett tudásunkat továbbadjuk.
Célunk, hogy színvonalas EU-komform oktatással szilárd alapműveltséget, biztos alapkészségeket nyújtsunk tanulóinknak, biztosítva számukra a képességeiknek megfelelő továbbhaladást.
Iskolai specialitásaink: német nemzetiségi nyelv oktatása, és alapfokú ének-zene képzés, informatika, sokféle szabadidős tevékenység, melyek tanítványaink
tehetségének felismerését, annak kibontakozását szolgálják.
Tevékenységünket szolgáltatásnak tekintjük, amelyet a társadalmi és partneri igényeknek megfelelően szeretetteljes légkörben végzünk.
Segítünk abban, hogy diákjaink harmonikus, kiegyensúlyozott, a felnőttek világában is boldogulni tudó emberekké váljanak. Mindezeket jól felkészült, szakmailag igényes, megújulásra képes, a minőség iránt elkötelezett, segítőkész, munkakörülményeikkel elégedett munkatársakkal és a velük együttműködő szülőkkel valósítsuk meg.
Német Nemzetiségi Általános és
Alapfokú Művészeti Iskola Tantestülete
2.1. A vezetés elkötelezettsége és felelőssége
2.1.1 Jogszerű működés biztosítása
Az intézmény vezetőjének, vezetőségének feladata biztosítani a minőség iránti kötelezettséget. Ez az elkötelezettség az alapja a Minőségirányítási Programunk és a minőségfejlesztési rendszer működtetésének.
A vezető az igényfelmérés eredményeit a team-mel elemzi, értékeli, és beépíti az intézményi gyakorlatba. Fontos feladata továbbá:
- a nevelőtestület vezetése,
- a leghatékonyabb együttműködési munkaformák mérése, fejlesztése.
- az intézmény törvényes működésének biztosítása,
- a működéshez szükséges erőforrások biztosítása,
- a partneri elvárásoknak megfelelően működtetni az intézményi feladatokat.
- A nevelő-oktatómunka irányítása,
- Az információs rendszer kialakítása,
- A pedagógus és nem pedagógus munkatársak kiválasztása,
- A belső ellenőrzési, értékelési rendszer kidolgozása,
- minőségfejlesztési rendszer működtetése.
A vezetési feladatok megvalósítása az alábbi folyamatok működését, szabályozását igénylik:
- MIP működtetése
- Iskolánk információs rendszere
- A belső ellenőrzési, mérési, értékelési rendszer
- Partneri igény-, és elégedettség mérése
- Panaszkezelési eljárás
- Intézményi marketing
- Irányított önértékelés
- Biztonságos intézmény
- Gyermek –és ifjúságvédelmi jelzőrendszer
- A továbbképzési program működtetése
- A tanulók értékelése
- Tanterv, tanmenet
Az intézmény vezetője, vezetősége gondoskodik arról, hogy az intézmény működését szabályozó dokumentumok az intézmény dolgozói számára hozzáférhetőek, megismerhetőek legyenek.
2.1.2. Tervezés
Éves munkaterv kialakítása
1. Az igazgató tájékoztatja a kollégákat az alakuló értekezleten a tanévre vonatkozó nevelési és oktatási célkitűzésekről, a szervezeti egységek munkaterveinek tartalmi és formai elvárásairól.
2. Az alakuló értekezleten az intézményvezető tájékoztatást ad a személyi feltételekről, ugyanakkor a tárgyi és szervezeti feltételeket is ismerteti, a nyár folyamán milyen fejlesztések történtek.
3. A fentieket figyelembe véve a munkaközösségek és a minőségfejlesztési csoport tagjai az első megbeszélésükön meghatározzák a célokat, célértékeket.
4. Ugyanezen a megbeszélésen a munkaközösségek cselekvési tervet állítanak össze a célok eléréséhez, felosztják a feladatokat, meghatározzák az időkereteket, felelősöket rendelnek a feladatokhoz, azok ellenőrzéséhez, értékeléséhez.
5. Egy héten belül a munkaközösség vezetők összeállítják, és írásba foglalják a munkaközösségi terveket.
6. Ezután a munkaközösségek értékelik a terveket. Ha tartalmilag, formailag megfelelőnek tartják, akkor elfogadják és az igazgató elé terjesztik. Ha valamilyen igazítást javasolnak, akkor az adott lépésnél beavatkozás szükséges.
7. Ezt követően az igazgató a munkaközösségi munkatervek és a minőségfejlesztési csoport javaslata alapján elkészíti az iskola feladattervét, amelyben rögzíti az adott tevékenység időpontját és felelőseit.
8. Az igazgató összeállítja a tanévben várható események naptárát.
9. A tanévnyitó értekezleten a nevelőtestület dönt a munkaterv elfogadásáról. Ha tartalmilag, formailag megfelelőnek tarják, akkor elfogadják, ha nem, akkor az adott területen beavatkozás szükséges.
10. Szeptember 15-ig az igazgató egy példányt elküld a fenntartónak, egyet pedig elhelyez az igazgatói irodában
|
Felelős |
Megőrzési hely |
Megőrzési idő |
Jegyzőkönyv |
Jegyzőkönyv-vezető |
Igazgató iroda |
1 tanév |
Órarend |
Igazgatóhelyettes |
Igazgatói iroda |
½ tanév |
DÖK és ifj. védelmi munkaterv |
DÖK vezető |
Igazgatói iroda |
1 tanév |
Munkaközösségi tervek |
Mk. vezetők |
Igazgatói iroda |
1 év |
Mérési terv |
Team vezető |
Igazgatói iroda |
1 év |
Az intézmény munkaterve |
Igazgató |
Igazgatói iroda |
1 év |
2.1.3. Vezetői ellenőrzés és értékelés
Cél: adatgyűjtés, tapasztalatgyűjtés az értékeléshez és a fejlesztéshez
Az ellenőrzéssel azt vizsgáljuk, hogy az intézmény működése megfelel-e a hatályos jogszabályoknak, az ezeken alapuló belső szabályozásnak. A Pedagógiai Programnak, Pilisborosjenő Önkormányzat Minőségirányítási Programjának, valamint az iskolai Minőségirányítási Programnak.
Belső ellenőrzési rend
Minőségirányítási Programunk a belső ellenőrzés rendjét szabályozza. Az ellenőrzési feladatok megoszthatók a vezetők, munkaközösség vezetők, programvezetők között.
A belső ellenőrzéseknek az intézmény működésének minden területét érintenie kell:
- Szakmai-pedagógiai munka
- Törvényes működés
- Takarékos gazdálkodás
- Munkavédelmi
- Tűzvédelmi
- Közegészségügyi
Az ellenőrzés területe |
Ellenőrzésre jogosult |
Az ellenőrzés ideje |
Dokumentálás módja/ Őrzési idő |
Pedagógiai munka ellenőrzése |
|||
A nevelő-oktató munka színvonala a tanítási órán |
igazgató igazgató helyettes munkaközösség vezető |
évente |
Feljegyzés/1év
|
A nevelő-oktató munkához kapcsolódó pedagógiai dokumentáció |
Feljegyzés/1év Aláírás/1év |
||
Kapcsolattartás a szülőkkel |
Feljegyzés/1év |
||
Tanórán és iskolán kívüli tevékenységek szervezése |
igazgató igazgató helyettes munkaközösség vezető |
||
Felzárkóztatás, hátránykompenzáció |
igazgató |
||
Tehetséggondozás |
igazgató igazgató helyettes munkaközösség vezető |
||
A tanulók továbbtanulásának segítése, irányítása |
|||
A pedagógusra bízott tanterem rendezettsége, dekorációja |
Aláírás/1év
|
||
A helyi tantervben előírt követelmények teljesítésének szintje |
Feljegyzés/1év Önértékelés/1év
|
||
Iskolai ünnepélyek, programok, megrendezése |
|||
Versenyek, vetélkedők szervezése, |
|||
Pályázatok írásában való részvétel |
|
|
|
Munkáltatói feladatok |
|||
Munkaidő betartása |
igazgató igazgató helyettes |
évente |
Aláírás Ellenőrzési napló/2 év
|
Új dolgozók segítése |
igazgató igazgató helyettes munkaközösség vezető |
||
Technikai dolgozók munkavégzése |
igazgató
|
||
Munkavédelmi előírások betartása |
igazgató igazgató helyettes
|
||
Tűzvédelmi előírások betartása |
|||
Gazdálkodás
|
|||
Takarékos gazdálkodás |
igazgató igazgató-helyettes leltár felelős |
Évente |
Aláírás/5év |
Eszközbeszerzések |
|||
Készletnyilvántartások |
|||
Leltározás |
|||
Karbantartás |
|||
Helyettesítés, túlóra elszámolás |
igazgató helyettes |
|
|
Szabadság nyilvántartása |
igazgató helyettes |
|
|
Térítési díj beszedése, elszámolása |
iskolatitkár, tagozatvezető igazgató |
|
|
Feladatok:
1. A minőségfejlesztési csoport az igazgatóval augusztus végén kiválasztja az ellenőrzésre javasolt területeket.
2. A vezetői kör a folyamat elején meghatározza az ellenőrzés területeit, szempontjait, az ellenőrzés gyakoriságát és módszereit.
3. Az iskolavezetés szeptember elején elkészíti az éves ellenőrzési tervet.
4. Az igazgató szeptember elején értekezleten ismerteti az éves ellenőrzési tervet az alkalmazotti közösséggel.
5. Szeptember elején az ellenőrzésért felelős személyeket megbízza az igazgató.
A megbízással egy időben az igazgató meghatározza a beszámolók idejét.
6. Az ellenőrzés időben ütemezett végrehajtása.
7. Az ellenőrzés tapasztalatainak megbeszélése az ellenőrzés után 1 héten belül.
8. Az ellenőrzést végző személy javaslatot tesz a feltárt hiányok pótlására.
9. Az ellenőrzést végző személy beszámol az ellenőrzés tapasztalatairól az igazgatónak.
10. Az ellenőrzés eredményeinek adattárba helyezése az ellenőrzési folyamat végén, amely majd az értékelési folyamat bemenete lesz.
A bizonylat neve |
Kitöltő/készítő |
Megőrzési hely |
Megőrzési idő |
Szempontlista Az ellenőrzött területek listája Határidő és felelősök |
Team
igazgató |
Minőségirányítási Irattár |
5 év 1 év
1 év
|
Megbízatások |
igazgató |
Minőségirányítási Irattár |
1 év |
Időterv |
igazgató |
Minőségirányítási Irattár |
1 év |
Feljegyzések |
Team |
Minőségirányítási Irattár |
|
2.1.4. Minőségirányítási rendszer működtetése intézményen belül
Az intézményi minőségfejlesztés folyamata:
1. A Pedagógiai Programban meghatároztuk az iskola nevelési programját, ennek keretén belül:
- az iskolánkban folyó oktató- nevelő munka pedagógiai alapelveit, céljait, feladatait, eszközeit, eljárásait,
- a személyiségfejlesztéssel kapcsolatos pedagógiai feladatokat,
- a közösségfejlesztéssel kapcsolatos feladatokat,
- a tehetség, képességkibontakoztatását segítő tevékenységet,
- a gyermek –és ifjúságvédelemmel kapcsolatos feladatokat
- a tanulók felzárkóztatását segítő programot…stb.
2. Pilisborosjenő Önkormányzatának Minőségirányítási programja megfogalmazza:
- a fenntartói elvárásokat,
- az elvárásokkal kapcsolatos feladatokat,
- más intézményekkel való kapcsolattartást,
- tervezett szakmai, törvényességi, pénzügyi ellenőrzések rendjét
3. A Német Nemzetiségi Általános és Alapvető Művészeti Iskola, annak érdekében, hogy feladatait hatékonyan, törvényesen és szakszerűen hajtsa végre,
Minőségirányítási programot alkotott, amelyen belül:
- meghatározza minőségpolitikáját,
- minőségfejlesztési rendszert épít ki és működtet,
- meghatározza az intézmény működésének hosszú távra szóló elveit,
- az elvek megvalósítására szolgáló elképzeléseket,
- az iskola működésének folyamatát, a vezetési, tervezési, ellenőrzési, mérési, értékelési feladatok végrehajtását.
4. A minőségfejlesztés célja annak garantálása, hogy az iskola a társadalmi és a helyi igényeknek megfelelő szolgáltatásokat nyújtson.
Ennek érdekében: Folyamatos, önértékelésen alapuló minőségfejlesztési tevékenységet folytat, melynek során:
- Azonosítja partnereit
- Méri a partnerek igényeit, elégedettségét
- A mérések eredményeit elemzi
- Meghatározza céljait és szolgáltatásainak fejlesztését
- Intézkedési tervet készít
- Ezek eredményeit felhasználja működésének folyamatos fejlesztésére
A minőségfejlesztési feladatok végrehajtására az intézmény munkatervet készít, amely tartalmazza:
- A minőségfejlesztési folyamat szakaszait,
- Időbeni ütemezést,
- A végrehajtásért felelős személyek neveit,
- A kiválasztott módszert
A Minőségirányítási Programunk összhangban áll Pedagógiai Programunkkal.
A minőségfejlesztési feladatok végrehajtása, összehangolása, az iskola minőségfejlesztési csoportjának (team) feladata.
A MIP felülvizsgálatát 4 évenként, illetve a törvényi változásoknak megfelelően végezzük.
A minőségirányítási rendszer működésének célja
- Az intézményi MIP célja az intézmény, mint szervezet „belső gondolkodásának” irányítása a minőségi szemlélet érvényesítésére.
- Támogatjuk a vezetést az intézményműködés folyamataiban a minőségi munka végzésének folyamatos fejlesztésében.
- Feltárjuk és megfogalmazzuk az intézmény működésének erősségeit, a működésben rejlő problémákat.
- Az alkalmazotti kör bevonásával folyamatosan keressük a problémák megoldásait, a fejlesztési lehetőségeket.
- Ellenőrizzük, mérjük, értékeljük a változásokat.
Minőségfejlesztési munkánk alapelvei:
- Partnerközpontú szemlélet
- A team munka rendszeressége
- Vezetői elkötelezettség, felelősség
- Az intézmény erősségeire való építés
- Egymástól való tanulás
Céljaink:
- Jól felkészült, az új módszerek alkalmazására kész, megújulásra képes legyen a tantestület.
- Pedagógusaink munkájuk során legyenek a minőség iránt elkötelezettek, segítőkészek a partnereikkel szemben.
- Munkatársaink legyenek elégedettek munkakörülményeikkel.
A minőségirányítási rendszer szervezeti elemei
A Német Nemzetiségi Általános és Alapfokú Művészeti Iskola a MIP elkészítésére, működtetésére egy Minőségfejlesztési csoportot hozott létre.
A 3 főből álló team feladata:
- Az intézmény minőségirányítási programját kidolgozza, melyet 4 évenként felülvizsgál, és az Önkormányzat Minőségirányítási Programjával összhangban átdolgoz.
- A feladatokat évenként megfogalmazza, és ezt éves tervben lejegyzi.
- Havonta legalább egy alkalommal megbeszélik az aktuális feladatokat (kérdőívek készítése, kiosztása, begyűjtése, feldolgozása, elemzése, problémafeltárás, folyamatok szabályozása…)
- A minőségi körök működését figyelemmel kíséri, a felmerült kérdéseket továbbítja.
· A csoport felelős a minőségirányítási célok adott évre történő megfogalmazásáért, a mérések lebonyolításáért, értékeléséért, a vezetőség, a partnerek, és a tantestület felé történő tájékoztatásért.
A csoport vezetőjének feladata:
- Az intézmény minőségirányítási programjából adódó célkitűzések és fő feladatok meghatározása, megvalósításuk koordinálása.
- Javaslatot tesz a munkarend kialakítására, hogy a team hatékonyan és eredményesen végezze munkáját.
- Az igazgató támogatásával a minőségfejlesztési rendszer gyakorlati feladatait közvetlenül irányítja.
- A minőségfejlesztési munkába aktívan bevonja a csoport tagjait, a nevelőtestület tagjait, és egyéb dolgozókat.
Jogköre:
- A minőségfejlesztési csoport tagjainak, valamint a munkatervben megjelölt feladatok végrehajtásáért felelősök feladatvállalásának, a vállalt feladatok végrehajtásának ellenőrzése.
- Döntési helyzetekben a minőségirányítási program kiépítésével összefüggő kérdésekben szavazategyenlőség esetén a véleménye dönt.
A tagok feladata:
- Aktívan részt vesznek a minőségfejlesztési rendszer kidolgozásában és működtetésében, segítik a csoport vezetőjének munkáját.
- A csoport vezetőjével együtt összeállítják a minőségfejlesztési munkatervet.
- Rendezik a minőségfejlesztési munka során keletkezett dokumentumokat.
- A Munkatervnek megfelelően részt vesznek egyeztető munkamegbeszéléseken.
- A csoport vezetőjének távolléte esetén átveszik annak feladatait.
- A csoport tagjainak munkáját a vezetőség anyagilag díjazza minőségbiztosítási pótlék formájában
Eljárás:
- A minőségfejlesztési csoport tagjait - a nevelőtestület javaslatát figyelembe véve az igazgató bízza meg egy tanévre.
- A megbízás többször ismételhető.
- A minőségfejlesztési csoportban való részvétel önkéntes.
o A minőségi kör tagjaként:
A minőségi körök év elején, a kijelölt témakörök meghatározása után alakulnak meg.
( alsós munkaközösség, német munkaközösség, osztályfőnökök, magyar szakosok, egy osztályban tanítók, zenetanárok, technikai személyzet…)
o A nevelőtestület tagjaként:
- Rendszeresen megbeszéli az aktuális feladatokat.
- Képzi magát.
- Kérdőíveket tölt ki.
- Aktív részese a közös értékrendet kialakító nevelőtestületi megbeszéléseknek.
2.2. Az intézményi önértékelés rendszere
Cél: az ellenőrzés során feltárt tényekkel, információkkal való szembesülés, valamint az elért eredmények összevetése a kitűzött célokkal.
Az iskolán belüli értékelések:
1. Intézményértékelés
2. A vezetői munka értékelése
3. A vezetőség értékelése
4. A pedagógusok értékelése
5. A tanulók teljesítményvizsgálata
6. Az intézmény értékelése a helyi elvárásoknak megfelelés szempontjából, fenntartói IMIP-pel való kapcsolat.
A mérés, értékelés tárgya |
Módszere |
Gyakorisága |
Szabályozása |
Dokumentum elhelyezése |
Az intézmény működésének értékelése |
Kérdőív Dokumentumok elemzése Klímavizsgálat 1. sz. melléklet |
4 évente |
Irányított önértékelés eljárásrendje
|
Minőségfejlesztési irattár |
Partneri elégedettség-, elégedetlenség-, igény Mérése
|
Kérdőív, interjú Szülői 2. sz. melléklet Tanulói 3-4. sz. melléklet Pedagógusok 5. sz. melléklet Technikai 6. sz. melléket SWOT analízis 7. 7. sz. melléklet |
4 évente |
Partnerigény felmérési szabályzat |
Minőségfejlesztési irattár
|
A pedagógusmunka eredményességének mérése |
Önértékelés Kérdőív 8. sz. melléklet |
Évente 3 évente |
Önértékelés eljárásrendje Kérdőív kiértékelése |
Minőségfejlesztési irattár |
Vezető értékelése |
Kérdőív 9. sz. melléklet |
3 évente |
Kérdőív kiértékelése |
Minőségfejlesztési irattár |
Vezetőség értékelése |
Kérdőív 10. sz. melléklet |
3 évente |
Kérdőív kiértéklése |
Minőségfejlesztési irattár |
Tantárgyakhoz kapcsolódó mérési feladatok OKÉV mérések |
Szaktárgyi feladatlap |
évente |
Folyamat- szabályozás |
Minőségfejlesztési irattár |
Tanulók egyéni fejlődésének osztályok teljesítményének elemzése |
osztályátlagok |
félévente |
Átlagok kikérése |
Minőségfejlesztési irattár |
Az önértékelés rendszere, módszerei
Az iskolai önértékelés során a következő rendszerben kell végezni az értékelést:
• értékelni kell az adottságokságokat,
• értékelni kell az eredményeket,
• az eredmények alapján meg kell határozni a további lépéseket a fejlődés érdekében. Az önértékelés során az adottságok tekintetében felmérendő:
• a vezetés,
• a dolgozók szakmai irányítása,
• az erőforrások,
• a működés folyamatai,
• az intézményi stratégia.
Az önértékelés során vizsgálni kell az elért eredményeket,
• a meghatározó, kiemelt eredményeket,
• a partnereknél elért eredményeket, így:
1. a fenntartó elégedettségét,
2. a gyermekek és a szüleik elégedettségét,
• a pedagógusok elégedettségét,
• a gyermeket fogadó intézmény elégedettségét.
Az önértékelés során meg kell határozni
• az erősségeket,
• a lehetőségeket,
• a gyengeségeket,
• a veszélyeket.
Az önértékelésnek kellő információt kell nyújtania a fenntartónak és az iskolának egyaránt. Az önértékelés során figyelembe kell venni
• a fenntartói értékelések során megfogalmazottakat a következő területeken:
1) gazdálkodás,
2) tanügyigazgatás,
3) a rendelkezésre álló oktatási nevelési feltételek,
4) a vezetési, illetve az intézményirányítási, népszerűsítési tevékenység,
5) a pedagógus munkájának megszervezése,
6) a szakmai munka értékelése a tanulás eredményei alapján,
7) a pedagógiai program megvalósítása,
8) az intézménnyel kapcsolatos általános elégedettség és az intézménnyel kapcsolatban felmerült igények.
• a saját tevékenységének értékelése során tett megállapításokat az alábbi területeken:
1) gazdálkodás,
2) tanügyigazgatás,
3) a rendelkezésre álló oktatási nevelési feltételek,
4) a szervezet, a vezetők, valamint ezek kapcsolata,
5) az oktatás, nevelés, képzés minősége,
6) az ellátott egyéb feladatok, szolgáltatások
7) a fenntartón kívüli partnerek elégedettsége, illetve az intézménnyel szemben felmerült igényei.
Az irányított önértékelés eljárásrendje:
1. A minőségfejlesztési csoport összeállítja az önértékelés kérdőív csomagját.
2. A nevelőtestület elfogadja az eljárásrendet és a kérdőívcsomagot.
3. Módszertani megbeszélés az önértékelés lebonyolítására.
4. Értékelő csoportok alakítása (pedagógusok, technikai dolgozók…), az önértékelés lebonyolítása.
5. A teljes munkatársi kör részvételével az intézmény önértékelésének véglegesítése.
6. Az intézmény erősségeinek, gyengeségeinek, fejlesztendő területeinek meghatározása.
A pedagógusok önértékelési rendje:
A pedagógusok az Önértékelést minden tanév végén elkészítik.
Önértékelésük az alábbi területekre terjed ki:
- A helyi tanterv célkitűzéseinek és megvalósulásának értékelése
- Az osztályokban végzett nevelő-oktató munka eredményei
- A családdal való kapcsolattartás eredményessége
- Az iskolán belüli team munka megvalósulásainak eredményei
- A tanításon kívüli tevékenységekben való részvétel
A pedagógusok munkájának értékelése
Az értékelés célja a munkatársi teljesítmény megerősítése, a munkatársak erős és gyenge pontjainak megismerése.
A teljesítményértékelés fogalma
A teljesítményértékelés olyan értékelési tevékenység, mely kiterjed
• a munka eredményének,
• a szervezeti magatartásnak, valamint
• a munkavégzéshez szükséges képességeknek az értékelésére.
A teljesítményértékelés során az értékelésnek
• meghatározott célrendszeren kell alapulnia,
• fejlesztő értékelésnek kell lennie,
• tartalmaznia kell az önértékelési elemeket.
A teljesítményértékelés célja
A pedagógusok és vezetést ellátó személyek teljesítménye fokozatosan – különösen a feladatellátáshoz szükséges képességek, készségek, tudás és tapasztalat fejlesztésével – javuljon, és ezzel segítse a minőségcélok megvalósítását. E cél érdekében a teljesítményértékelés során szükség van:
• a képzési szükségletek felmérésére,
• a fejlődési törekvések támogatására,
• a munkavállalók önértékelésére,
• a fejlesztési, fejlődési célok meghatározására,
• a fejlődéshez szükséges eszközök, források felkutatására, bővítésére, javítására,
• a munkaköri leírások alapján a dolgozók tevékenységének áttekintésére.
A teljesítményértékelés funkciója
Az intézményi működtetés során egy olyan eszköz szerepét töltse be, mely a minőségcélok megvalósításában segít:
• teljesítményelvárásokat határoz meg a vezetőkkel, valamint a nem vezető beosztású pedagógusokkal szemben,
• összehangolja a célokat, és egységes rendszerű teljesítményértékelést határoz meg,
• biztosítja a dolgozók fejlődését.
A teljesítményértékelés által megfogalmazott megállapítások sikeresen felhasználhatóak azokban az esetekben, ahol
• a pedagógusok díjazásánál figyelembe kell venni az általuk nyújtott teljesítményt,
• meg kell keresni azt, hogy a teljesítmények esetleg miért nem érik el az elvárt szintet,
• meg kell ítélni az adott pedagógus alkalmasságát, tovább foglalkoztathatóságát (pl. szerződéses foglalkoztatásnál).
A teljesítményértékelés rendje
• A pedagógusok teljesítményértékelése az éves munkatervben meghatározott kategória alapján történik.
A minősítés meghatározott pontrendszer alapján készül.
A teljesítményértékelés eredményét a maximális pontszámnak a ténylegesen adott pontszámokhoz viszonyított aránya alapján a következők szerint határozzuk meg:
80-100%-ig kiválóan alkalmas
60-79 %-ig alkalmas
30-59%-ig kevéssé alkalmas
30 % alatt alkalmatlan
Ettől eltérően a pedagógus alkalmatlan minősítést kap, ha - személyes tulajdonságai, kapcsolatai, szakmai felkészültsége,
- a tanóra hatékonysága (óralátogatás ellenőrzési adatai),
- a munkafegyelme alkalmatlan minősítést kap.
Felelős: igazgató
Dokumentumok: munkaköri leírás, tanmenet, munkaterv, napló, szakköri napló, fejlesztési terv, osztályfőnöki összesítő adatlap, anyakönyv, jelentések, méréshez, ellenőrzéshez, összesítéshez használt űrlapok, összehasonlító adatok, fejlődési terv űrlapja, kérdőívek, osztálystatisztikák, versenyeredmények
A magasabb vezetői feladatokat ellátók teljesítményértékelése
A magasabb vezetők teljesítménykövetelményének kialakításában részt vesznek
• fenntartó önkormányzat
• a tantestület.
A vezetők teljesítménykövetelményeinek olyanoknak kell lenniük, melyek
• tartalmazzák a vezetői pozíció ellátásával kapcsolatos követelményeket,
• a minőségcélokhoz kapcsolódnak, annak megvalósítását szolgálják.
A teljesítményértékelés
A vezetők teljesítményét a rögzített teljesítménykövetelmények alapján kell értékelni.
Az értékelésben részt vesznek:
• a vezetők (önértékelés),
• a munkaközösség vezetők
• a beosztott pedagógusok.
A teljesítményértékelés során el kell készíteni egy összesített értékelést, mely tartalmazza a kategóriák teljesítményértékelését a következők szerint:
- kiemelkedő,
- átlag feletti,
- megfelelő,
- kielégítő,
- nem kielégítő teljesítmény.
• Az összesített értékelés tartalmaz egy részletes teljesítményértékelést, ennek tartalmazza:
- az érintett személyes adatait,
- a teljesítménykövetelmények szerinti részletes szöveges értékelést, valamint az értékelést az összesített értékelésnél megadott kategóriák szerint.
- az összefoglaló értékelést, javaslatokat, intézkedéseket, melyek az érintett teljesítményértékelése során megállapíthatóak, és az érintett személy teljesítményének minőségi javítását segítik elő.
A pedagógusok teljesítményértékelése
A pedagógusok teljesítménykövetelményének kialakítását az intézményvezető végzi a nevelőtestülettel történő konzultáció után.
A pedagógusok teljesítményét a rögzített teljesítménykövetelmények alapján kell értékelni.
Az értékelésben részt vesznek:
• az intézményvezető,
• az igazgatóhelyettes,
• a munkaközösség-vezető,
• a pedagógus (önértékelés).
A munkaközösség-vezetőt a munkaközösség tagjai, az igazgatóhelyettes és az igazgató értékelik.
Az igazgatóhelyettest minden beosztottja, a munkaközösség vezetők és az igazgató értékelik.
A teljesítményértékelés tartalmára ugyanazok a szabályok érvényesek, mint a vezetők esetében.
A teljesítménykövetelmények és az értékelés szempontjai
A teljesítménykövetelmények meghatározásánál, valamint a teljesítményértékelésnél a következő szempontokat kell figyelembe venni:
• az oktatás minőségéhez,
• a pedagógusokhoz,
• az intézmények általános megítéléséhez és működéséhez kapcsolódó minőségcélok.
A vezetők teljesítményértékelése
Intézményünkben a vezető (azaz az igazgató) és a vezetőség (igazgató helyettes, munkaközösség vezetők) értékelése történik meg.
A vezetőt a fenntartó is értékelheti az alább szempontok alapján:
- vezetői pályázat
- pedagógiai program
- fenntartói minőségirányítási program
- intézményi minőségirányítási program
- éves intézmény munkaterv alapján.
Az éves értékeléshez kapcsolódó feladatok:
1. Az igazgató május harmadik hetében felkéri az értékelésben érintett területek felelőseit beszámolóik elkészítésére. A beszámolók elkészítésének alapja az éves munkatervük megvalósulásának mértéke.
2. Júniusban a munkaközösség vezetők, a Min. Irány. Csoport vezetője, a DÖK és ifjúságvédelmi felelős, az intézkedési tervek felelősei, a Nebuló Alapítvány elnöke elkészítik éves beszámolójukat.
3. Az igazgató összegzi az ellenőrzés eredményeit, értékeli a tantestület tagjainak munkáját, ismerteti a megváltozott körülményeket (tárgyi, személyi). Az igazgató-helyettesek összesítik az osztályok statisztikáit. Az indikátor rendszer folyamatgazdája beszámol az aktuális statisztikai adatokról.
Június végén a munkaközösségek meghallgatják az éves beszámolót, elmondják észrevételeiket, majd elfogadják azt.
3. Ezután az igazgató összegzi az éves beszámolót. Dokumentumok elemzésével ellenőrzi a tervek, célkitűzések megvalósulását.
4. A tanévzáró értekezleten a 2. pontban megjelölt felelősök beszámolnak éves munkájukról. A beszámolók alapján az igazgató összegzi, értékeli a tanév munkáját.
5. A nevelőtestület tagjai hozzászólnak, véleményt mondanak az elhangzottakról.
6. A tantestület elfogadja a tanév végi beszámolót.
7. Az igazgató gondoskodik róla, hogy az éves beszámoló a fenntartóhoz kerüljön.
8. A folyamat gazdája a tanévzáró értekezlet után, júniusban ellenőrzi az éves beszámoló elkészítésének lépéseit, ahol szükséges, javaslatokat tesz a korrekciókra, melyek beépülnek a következő éves tervezésbe.
Országos mérések lebonyolítása
A mérések lebonyolításáért az OKÉV a felelős. A méréseket az OKÉV az előző években alkalmazott eljárásrend szerint végzi. A májusban elvégzett mérésekről február végéig megküldi az intézményi és fenntartói szintű elemzéseket. Abban az esetben, ha az OKÉV által mért eredmények intézményünkben átlag alatti teljesítményt mutatnának, az intézmény pedagógusai a hiányok pótlására tervet dolgoznak ki. A javaslatot az Oktatási Bizottság felé küldi át az intézmény elfogadás céljából.
Fejlesztési tervek készítése:
A fejlesztés fő irányvonalai az elemzések során rajzolódnak ki.
A problémákat csoportosítjuk:
- Tartalmi (pedagógiai): minden olyan probléma, ami a nevelési-oktatási folyamatot érinti.
- Szervezetfejlesztés: minden más, ami az iskola működésével kapcsolatos.
Feladatok:
1. Az elemzések során meghatározott témákra feladattervet készítünk.
2. A feladatterveket szerepeltetjük az iskola éves munkatervében.
3. A sikerre vezető cselekvéssort lépésenként megtervezzük.
4. Határidő, felelősök, sikerkritériumok hozzárendelése a feladatokhoz.
5. A tervek megvalósítására minőségi köröket hozunk létre.
6. A fejlesztési terveket beillesztjük az éves munkaterv feladatai közé.
7. A fejlesztési tervek megvalósulását folyamatosan dokumentáljuk.
A fenntartói minőségirányítási programmal való kapcsolat
A minőségirányítási programjában meghatározottak szoros kapcsolatban vannak a fenntartói minőségirányítási programmal.
A kapcsolat kétirányú:
• az ÖMIP határozza meg azokat a főbb minőségcélokat, célkitűzéseket, melyeket az intézményi minőségirányítási program meghatározásakor figyelembe kell venni,
• az IMIP, a végrehajtott intézményi önértékelés, valamint a minőségirányítási program éves végrehajtásának értékelése, továbbá az országos mérés, értékelés során elért eredmények alapján a fenntartónak át kell tekintetnie a minőségirányítási programját, és a helyzetnek megfelelően új célokat, követelményeket kell megfogalmaznia az intézménnyel szemben.
A két minőségirányítási program akkor tud jól működni, ha figyelembe veszik a folyamatosan változó adottságokat és eredményeket, és a szükséges intézkedéseket megteszi mind az iskola, mind pedig a fenntartó.
A fenntartó intézkedéseket tesz, ha az intézmény országos mérési és értékelési eredményei nem megfelelőek, azaz nem érik el a jogszabályban meghatározott minimumot.
2.3. A partnerkapcsolatok irányítása
Célunk:
- a partnerek igényeinek, elégedettségének megismerésére, elemzésére,
- a közvetlen és közvetett partnerekkel való kommunikációra törekvés.
2.3.1. Az intézmény által azonosított partnerek igény,- és elégedettségmérés
A partnerazonosítás eljárása:
A partnerazonosítás során a legfontosabb célunk intézményünk közvetlen és közvetett partnereinek azonosítása annak érdekében, hogy igényeiket, munkánkkal való elégedettségüket megismerhessük, és elvárásaiknak minél nagyobb mértékben megfelelhessünk.
Partnerlista:
Közvetlen partneri kör |
Megnevezés |
Szülők
|
Szülői Munkaközösségek |
Alkalmazottak közössége |
Pedagógusok, technikai dolgozók |
Tanulók |
Tanulói nyilvántartás |
Iskolánk végzett tanulói |
Tanulói nyilvántartás, továbbtanulási összesítő |
Fenntartó |
Pilisborosjenő Község Önkormányzata Német Kisebbségi Önkormányzat |
Óvoda |
Német Nemzetiségű Kétnyelvű Óvoda |
Közvetett partneri kör |
|
Az iskola munkáját segítő szakmai szervezetek |
Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat Nevelési Tanácsadó Hegedűsné dr. Hovánszki Tímea Györke Éva Szabóné Ludasi Éva |
Civil szervezetek |
Varasdy Viktor |
Egészségügyi partnerek |
Dr.Kerekes Ildikó Dr. Fenyvesi Gyöngyvér Tasi Zsanett |
Művelődést segítő partnerek |
Reichel József Művelődési Ház Bereczkiné Szendrei Éva |
Egyházak |
Bakos Zsolt Becker Norbert |
2.3.2. Kommunikáció a partnerekkel
Partnerek |
Minta |
Módszer |
Gyakoriság |
A mérést végző személyek, felelősök megnevezése |
Vissza- jelzés |
Pedagógusok |
Teljes alkalmazotti kör |
Kérdőív |
3 évente |
Team tagjai |
Team vezető írásos anyag alapján szóban. |
Tanulók |
Teljes körűen |
Kérdőív |
3 évente |
Osztály- főnökök |
Osztályfőnökök írásos anyag alapján |
Szülők |
Teljes körűen |
Kérdőív |
3 évente |
Osztály- főnökök |
Osztályfőnökök szülői értekezleten |
Pedagógiai munkát segítők |
Teljes körűen |
Kérdőív, csoportos interjú |
3 évente |
Team tagjai |
A mérést végző team tag értekezle- ten |
Fenntartó |
Polgármester és a Humán Bizottság tagjai |
Kérdőív vagy interjú |
4 évente |
Team tagjai |
Igazgató, levélben |
Óvoda |
Vezető óvónő és az óvónők |
Kérdőív vagy interjú |
3 évente |
Team tagjai |
A mérést végző szóban |
A mérés folyamatterve
Cél: A partneri igények felmérése |
|||
Feladat
|
Felelős |
Sikerkritérium |
Ellenőrzés |
Eszközök meghatározása, kiválasztása |
Team vezető |
Számszerűség, Összehasonlíthatóság, Kezelhetőség |
Igazgató |
Kipróbálás |
Team |
Értelmezhetőség |
|
Esetleges korrekció |
Team |
|
|
Sokszorosítás |
Team |
Példányszám szerint |
Team vezető |
Kiküldés, interjú, egyeztetés |
Osztályfőnökök Team |
Eljut az érintettekhez |
|
Begyűjtés, interjú Lebonyolítása |
Team |
Legalább 80 % kitöltött |
|
Adatok rögzítése |
Team |
Számítógép alkalmazása |
|
Feldolgozás |
Team |
Kérdésenként, csoportonként
|
|
Összegzés készítése |
Team |
Összesítés az elégedettségről, igényekről és az elégedetlenségről |
Team vezető |
Visszajelzés a partnereknek |
Team |
A partnerek ismerik a felmérés főbb eredményeit |
A minőségirányítási program nyilvánossága, a keletkezett adatok kezelése
A MIP nyilvánossága
A minőségirányítási programot nyilvánosságra kell hozni.
A minőségirányítási program teljes dokumentációját hozzáférhető módon meg kell őrizni az
• intézményvezetőnél, valamint
• a könyvtárban,
• a honlapon
A minőségirányítási program végrehajtásának évenkénti értékelését meg kell küldeni a fenntartónak.
A MIP működése során keletkezett adatok kezelése
A dokumentumok kezelése az érvényes iratkezelési szabályzat és az adatvédelmi szabályzat szerint történik.
Védett adatoknak minősülnek:
• a kitöltött kérdőívek
• az interjúk tartalma
• a mérések anyagai
• a kérdőívek adatbázisai
Mindezek kezelése bizalmas.
Zárt szekrényben, az igazgatói irodában őrizzük két évig.
A vezetőkön kívül a minőségirányítási csoport tagjai (vagy általuk megbízott tag) férhetnek hozzá.
A fent említett bizalmas adatok, információk más intézménynek vagy személyeknek az érintett felek beleegyezése nélkül nem adhatók ki.
Az adatvédelmi szabályzat alá eső dokumentumok kezelésével foglalkozó valamennyi személy titoktartási kötelezettséggel rendelkezik az adatok felett.
2.3.3. Humánerőforrással történő gazdálkodás
Cél, hogy minden munkatárs a képzettségének megfelelően végezze el a munkáját. A humán erőforrással való gazdálkodás, a munkatársak kiválasztása és alkalmazása, teljesítményértékelése, elbocsátása, döntés a bérezésről az igazgató feladata. A munkatársak – ezen belül a pedagógusok – felvételét a kínálat, pályáztatás után történő döntés meghozatala határozza meg. A vezetők választási lehetőségét radikálisan befolyásolja a munkaterület/szaktárgy, valamint a település maga.
Az igazgató dönt a felvételről, a bér tekintetében a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény értelmében kell eljárnia. Új kollégák alkalmazásakor a 3 hónapos próbaidő után dönt az érintett kolléga éves, vagy hosszabb távú alkalmazásáról.
1. A belépő alkalmazottnak a belépéskor meg kell kapnia pontos, tanévre szóló munkaköri leírását.
2. A belépő alkalmazottat lehetőleg testületi értekezleten kell bemutatni, ha a belépés tanév közben történik, gondoskodni kell arról, hogy a közvetlen munkakörnyezete megismerje, a bemutatás a továbbiakban a közvetlen munkahelyi vezető feladata, a legközelebbi testületi értekezleten be kell mutatni az új alkalmazottat.
3. A szakmai követelmények (tananyag, tankönyv, tanmenet, segédeszközök, tanulók képessége, attitűdök) ismertetése a közvetlen vezető vagy mentor kötelessége.
4. A kötelező és lehetséges adminisztráció (tanmenet, óravázlat, napló kitöltése, túlóra, stb.) ismertetése a munkaközösségi vezető/mentor feladata.
5. A belépőt tájékoztatni kell az egyéb intézményi elvárásokról (tanév rendje, tanórán kívüli rendezvényeken való részvétel, tanórai munkához közvetlenül kapcsolódó tevékenységek,) is.
6. Az intézményi szokások ismertetésének célja az intézményben való biztonságos eligazodás.
Ez magában kell, hogy foglalja azoknak a lehetőségnek az ismertetését is, hogy a munkavégzéshez milyen eszközöket, segítséget használhat fel az új kolléga, valamint az ügyintézés helyi szokásait (pl. könyvtárhasználat, ebédbefizetés, telefonhasználat, másolási lehetőség, stb.)
7. A támogató tevékenység folyamatos. Egyrészt a közvetlen vezetőnek vagy mentornak kötelessége az új belépő tevékenységének figyelemmel kísérése, szakmai segítése, másrészt az új belépő kéréseinek, jogos igényeinek megfelelő segítség megadása. Saját hatáskörben megoldhatatlan problémát esetén a közvetlen vezető/mentor haladéktalanul köteles az intézményvezetőnek jelenteni.
2.3.4. Továbbképzési rend
Az intézményben kötelezően előírt pedagógus továbbképzési rendszer mellett belső továbbképzési rend is működik. Ennek megfelelően a nevelési értekezletek témájának meghatározásakor javaslatot fogalmazunk meg a továbbképzések témájára is. Az ettől történő eltérés lehetséges. A Továbbképzési terv és a Beiskolázási program elkészítése a törvényi előírásoknak megfelelően történik.
Továbbképzési program |
Továbbképzési program részletes elkészítése, felülvizsgálata |
Tartalma: jogszabály szerint meghatározott tartalom, a minőségirányítási célok figyelembevétele. |
7 évenként, illetve szükség esetén. |
A pedagógiai program és a helyi tanterv alapjául szolgál az éves beiskolázási tervnek. |
Éves beiskolázási terv |
A dokumentum évenkénti elkészítése. |
Tartalma: jogszabály szerint meghatározott tartalom, valamint az éves minőségcélok figyelembevétele. |
Évente |
Alapját a következők képezik: - továbbképzési program - éves minőségcélok
|
2.3.5. Ösztönző rendszer működtetése
A szabályozás azt a célt szolgálja, hogy az anyagi és erkölcsi elismerés az intézmény alapelveire, jogszabályokra épülve ösztönözze alkalmazottait.
Az erkölcsi elismerés:
1. Nevelőtestület előtti dicséret.
2. Iskolai közösség előtti dicséret.
3. Magasabb szintű kitüntetésre történő javaslat.
Anyagi elismerés:
A mindenkori anyagi források függvényében vállalt minőségi munkára megbízást kaphat a dolgozó, ill. minőségi munkavégzésért utólag is részesülhet anyagi elismerésben.
A jogszabály nyújtotta lehetőségek:
- a minőségirányítási csoport tagjainak járó kereset kiegészítést a törvény szabályozza.
- a minőségi munkáért, illetve a többletmunkáért járó kereset kiegészítést a Kollektív szerződés szabályozza. A KT tagjai javaslatot tesznek – a feladatok és az összeg konkrét megjelölésével- majd az igazgató jóváhagyja.
- Továbbtanulással biztosított előmeneteli rendszer évenkénti figyelembe vétele.
- Szakvizsga megszerzési lehetőség. (Sajnos a normatíva nem ösztönző, pedagógusaink nem tudnak fél millió forintot ezen irányú képzésre saját erőből befizetni.
- Hétévenkénti továbbképzés után a besorolásban való előrelépés várakozási idejének csökkenése.
- Jubileumi jutalom a Közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény szerint.
2 .3.6. Az intézmény szervezeti felépítése és vezetése
Intézményünk szervezeti egységeit és a vezetői szintjeit a jogszabályi előírásoknak és tartalmi követelményeknek megfelelő és gazdaságos működtetés, valamint a helyi adottságok, körülmények és igények figyelembe vételével alakítjuk ki.
Az alkalmazottaknak úgy kell a közvetlen együttműködést megvalósítani, hogy az intézményi feladatok ellátása zavartalan és zökkenőmentes legyen. Az eltérő tevékenységeket folytató szervezeti egységek munkájukat összehangolják. Az intézmény szervezeti vázrajzát az SZMSZ melléklete tartalmazza.
Intézményünk a feladatok elvégzése, a gyermekek egészségügyi, gyermekvédelmi és szociális ellátása, valamint a továbbtanulás és a pályaválasztás érdekében és egyéb esetekben endszeres kapcsolatot tart fenn más intézményekkel. A vezetők, valamint az oktató - nevelőmunka különböző szakterületeinek képviselői rendszeres személyes kapcsolatot tartanak a társintézmények azonos beosztású alkalmazottaival meghívás, vagy egyéb értesítés alapján.
A kapcsolattartás formái és módjai:
- megbeszéléseken való részvétel,
- módszertani bemutatók és gyakorlatok tartása,
- intézményi rendezvények látogatása,
- hivatalos ügyintézés levélben vagy telefonon.
Intézményünk a feladatok eredményes ellátása érdekében rendszeres munkakapcsolatot tart több szervezettel.
Az elégedettség mérésének eljárási rendje
Feladat megahatározása |
Team |
augusztus vége |
A nevelőtestület tájékoztatása |
MICS vezetője |
szeptember eleje |
Feladatok kiosztása |
Team |
szeptember |
Eljárásrend, megbízások, intézkedési terv készítése |
MICS tagjai |
október |
Kérdőívek elkészítése |
MICS tagjai |
november |
Kérdőívek begyűjtése |
MICS tagjai |
január |
A team összegzése |
MICS vezetője |
február |
Értékelés, elfogadás |
MICS tagjai |
április |
Feladatok megfogalmazása |
nevelőtestület |
május |
2.3.6. Intézményi eszközbeszerzés működtetése
Az intézményvezetés a fenntartóval együttműködve az eszközeinek biztosítása érdekében számba veszi a meglévő eszközeit, és ennek megfelelően tervezi a beszerzéseket.
A gazdálkodással kapcsolatos tervezési feladatok:
Költségvetési koncepció |
Évenként költségvetési koncepció készítése |
Tartalma: az intézmény várható kiadásai és bevételei
|
Évente novemberben Alapját képezi:
|
Költségvetési terv |
Évenkénti költségvetési terv készítése szakfeladatonként, indoklással |
Tartalma: jogszabály szerint, valamint ezen túl a helyi információs igények kielégítése, különösen a MIP-pel összefüggésben. |
Alapját képezi: a költségvetési koncepció. Alapjául szolgál: az előirányzat felhasználási ütemtervnek. |
Előirányzat felhasználási ütemterv |
Évente |
Valamennyi bevétel és kiadás havi ütemezésben, legalább főbb bevételek és kiadás nemek szerinti bontásban. |
Az előirányzat felhasználási terv szerint |
Éves beszerzési terv |
Évente |
Beszerzési terv szerint |
. |
Biztonságos intézményüzemeltetéssel kapcsolatos tervezési feladatok
Tűzvédelmi oktatás és tevékenység tervezése |
A dokumentum évenkénti elkészítése |
Tartalma: a tűzvédelmi szabályzat szerint |
Évente, illetve a tűzvédelmi szabályzat szerint |
Munkavédelmi oktatás és tevékenység |
A dokumentum évenkénti elkészítése. |
Tatalma: a munkavédelmi szabályzat szerint |
Évenként, illetve a munkavédelmi szabályzat szerint |
Balesetvédelmi oktatás és tevékenység |
A dokumentum évenkénti előkészítése |
Tartalma: munkavédelmi szabályzat szerint. |
Évente, illetve a balesetvédelmi szabályzat szerint. |
2.3.7. Panaszkezelés
Cél: Az intézmény meghatározta a panaszkezelés folyamatának lépéseit, a feljebbviteli szinteket, mind a tanulók, a szülők, pedagógusok és nem pedagógus alkalmazottak körében.
Törekszünk a panaszok legalsóbb szinten történő rendezésére.
Panaszkezelés az iskola tanulói és a szülők részére
Cél, hogy a tanulót érintő felmerülő problémákat, vitákat a legkorábbi időpontban, a legmegfelelőbb szinten lehessen feloldani vagy megoldani.
A panaszkezelési szabályzat tanulók és a szülők részére:
|
|
Jogos |
Nem jogos |
Az osztályfőnök egyeztet az érintettel. Az egyeztetés eredménye: a probléma megnyugtatóan lezárult. |
Az osztályfőnök tisztázza az ügyet a panaszossal |
|
|
Az igazgató egyeztet a panaszossal (megállapodás) |
|
Az egyeztetést, megegyezést írásban rögzítik, és elfogadják az abban foglaltakat. |
Türelmi idő szükséges. |
|
1 hónap múlva: |
A probléma fennáll, panasz jelentése a fenntartó felé. |
A probléma megnyugtatóan megoldódott. |
|
|
Egyeztetés a panaszossal, a megállapodás írásban történő rögzítése |
A probléma megnyugtatóan lezárult. |
Panaszkezelés az alkalmazottak részére:
Panasz |
|
A panasz jogosságának vizsgálata |
|
Jogos |
Nem jogos |
A felelős egyeztet a panaszossal |
A felelős tisztázza az ügyet a panaszossal |
Az egyeztetést, megállapodást írásban rögzítik és elfogadják az abban foglaltakat. |
|
Ha türelmi idő szükséges – 1 hónap múlva |
|
A probléma fennáll: a panasz jelzése a fenntartó felé |
|
Az iskola igazgatója, dolgozója a fenntartó képviselőjének bevonásával megvizsgálja a panaszt, közös javaslat a probléma kezelésére. |
|
A döntés dokumentálása |
|
A folyamat leírása:
I. szint:
1. Az alkalmazott szóban és írásban eljuttatja ahhoz a személyhez, aki a felelőse annak a területnek, ahol a probléma felmerült. Az adott területek felelőseit az éves munkaterv tartalmazza.
2. 1. szinten a felelős megvizsgálja 3 napon belül a panasz jogosságát. Ha a panasz nem jogos, akkor a felelős tisztázza az ügyet a panaszossal.
3. Ha a panasz jogosnak minősül, akkor a felelős 5 napon belül egyeztet a panaszossal.
4. Ezt követően a felelős és a panaszos az egyeztetést, megállapodást írásban rögzítik és elfogadják az abban leírtakat. Ebben az esetben a probléma megnyugtatóan lezárult. Amennyiben a panasz megoldásához türelmi idő szükséges, 1 hónap időtartam után közösen értékeli a panaszos és a felelős beválást.
5. Ha a türelmi idő lejártával a probléma nem oldódott meg se a felelős, se az igazgató közreműködésével, akkor az igazgató a fenntartó felé jelez.
II. szint:
6. 15 napon belül az iskola igazgatója a fenntartó képviselőjének bevonásával megvizsgálja a panaszt, közös javaslatot tesz a probléma kezelésére – írásban is.
7. Ezután, a fenntartó képviselője és az igazgató egyeztetnek a panaszossal, a megállapodást írásban rögzítik. Amennyiben türelmi idő szükséges, 1 hónap után közösen értékelik a beválást. ha ekkor a probléma megnyugtatóan lezárul, a megoldást írásban rögzítik.
8. Egyeztető eljárás
III. szint:
9. Ha a panaszos eddig nem fordult problémával a munkaügyi bírósághoz, akkor most már csak oda fordulhat. Az eljárást törvényi szabályozók határozzák meg.
3. A minőségpolitika megvalósítására vonatkozó elképzelések tervezési feladatai
Cél: A működés szabályozottságának, átláthatóságának, tervszerű működtetésének a biztosítása
Az iskolai működés tervezési rendszerének elemei:
- Pedagógiai program
- Helyi Tanterv
- Minőségirányítási program
- SZMSZ
- Házirend
- Az iskola éves munkaterve
- Továbbképzési ütemterv
- Beiskolázási terv
- Munkaközösségek munkaterve
- Munkavédelmi szabályzat
- Tűzvédelmi szabályzat
- A szabálytalanságok kezelésének szabályzata
- Felesleges vagyontárgyak hasznosításának és selejtezésének szabályzata
- Ügyviteli és iratkezelési szabályzat
- Diákigazolvány szabályzat
- Leltárkészítési és leltározási szabályzat
- Belső ellenőrzési szabályzat
- Pénzkezelési szabályzat
- FEUVE
- Gyakornoki szabályzat
- Esélyegyenlőségi szabályzat
Mellékletek:
A minőségirányítási csoport által használt kérdőívek jegyzéke:
1. Klímavizsgálat
2. Szülői kérdőív
3. Tanulói kérdőív 1. osztály
4. Tanulói kérdőív 2-8. osztály
5. Pedagógus kérdőív
6. Technikai kérdőív
7. SWOT analízis
8. Pedagógus önértékelés
9. Vezető értékelése
10. Vezetőség értékelése
11. Minősítő lap
Hatálybalépés időpontja
A kiegészítésekkel egybeszerkesztett jelenlegi változat a fenntartói jóváhagyást követően 2012. január 1-jétől hatályos.
Az IMIP időbeli hatálya: Az intézményi minőségirányítási program öt évre szól, így a hatálybalépéstől kiindulva 2016. december 31-ig érvényes.
A program felülvizsgálatát és szükség szerinti vagy törvény szerinti módosítását évente el kell végezni. A felülvizsgálatokért az igazgató a felelős.
Az ütemezett rendszeres mérés-értékelésesek eredményeit jegyzőkönyvezni kell. A jegyzőkönyvek alapján a tantestületi záró értekezleten tájékoztatást kell adni a kollektíva számára.
Pilisborosjenő, 2011. október 15.
Dienes Dóra
mb. igazgató